Figyelem – csekk nélkül is behajthatja a szolgáltató a tartozást – kiemelten fontos tudnivalók mindenkinek!
Vigyázzon, csekk nélkül is behajtja a tartozást a szolgáltató
Sok emberrel előfordul, hogy nem talál meg egy csekket, esetleg nem került a postaládájába, elveszítette, megfeledkezett róla, mert máshova tette, nem a többi közé. Ilyenkor fordul elő, hogy egy levél érkezik, amelyben közlik, hogy jókora késedelmi kamatot kell fizetnie, vagy kötbért , valamint értesíthetik arról, hogy megszüntetik a szolgáltatást.
A fogyasztó ilyenkor hajlamos azért reklamálni, hogy nem kapott csekket, de nagyon fontos arról tudnia, hogy ezt nem fogadják el sehol, még a bíróságon sem, ugyanis kötelessége jelezni a szolgáltató felé, hogy nem kapott csekket vagy nem találja, ilyen esetben küldenek számára egy másik csekket.
Ha nincs számla, csekk és ezt elmulasztja a fogyasztó jelezni a szolgáltató felé, ilyen esetben súlyos következményekkel számolhat:
- a szolgáltatás megszüntetése
- magas összegű kötbér megfizetése
- a szolgáltató eladhatja a követelést valamilyen Követeléskezelő cégnek.
Így is úgy is meg kell fizetnie a tartozást, csak még többe kerül.
Általában az illetékes Békéltető Testületeknél kötnek ki ezek az ügyek, és a testületeknek az a tapasztalata, hogy nincsenek a fogyasztók tisztában a mobilszolgáltatókkal és hírközlésekkel kapcsolatos szolgáltatókkal szembeni kötelezettséggel, a testülethez kerülő ügyek zömében a fogyasztók azért nem veszik figyelembe a felszólításokat, mert nem kaptak számlát róla. A testület felhívja a fogyasztók figyelmét, ha adminisztrációs hiba is történt, akkor is joga van a szolgáltatónak az ellenszolgáltatást követelnie, ilyenkor csak azt lehet mérlegelni, hogy lehet-e kérni késedelmi kamatot.
Hangsúlyozzuk, ha nem kapott számlát a fogyasztó, akkor ezt külön kell jeleznie a szolgáltatónak.
Előfordul, hogy nem figyelmeztet a szolgáltató
Sokan azért fordulnak, békéltető testülethez, mert nem értesítette őket a szolgáltató a tartozásról, hanem egyből a követeléskezelő veszi fel a kapcsolatot a fogyasztóval. Erre a Polgári Törvénykönyv előírásai adnak lehetőséget, így a követeléskezelő kérheti az eladott tartozás megfizetését, ez alapján nem lesz jogtalan a követelés.
Előfordul olyan megkeresés a fogyasztó részéről, hogy azt sérelmezi, hogy a szolgáltató vétett az adatvédelemmel szemben, mert az ő adatait átadta egy másik félnek, az ő személyes hozzájárulása nélkül. Ilyen esetben sem követ el jogsértést a szolgáltató, mert elektronikus hírközlésről szóló törvény nyújtja a szolgáltatónak azt a lehetőséget, hogy továbbítsa az adatokat követelés érvényesítése céljából.
Elévülési idő és hűségszerződés
Kevesen tudnak arról, hogy az elektronikus hírközlési szolgáltatásokból eredő követelések egy év alatt elévülnek, ettől függetlenül a szolgáltatók igyekeznek behajtani ilyen követeléseket is, sokszor sikerrel. Viszont ha valaki már elévült követelést egyenlít ki, azt már utólag nem követelheti vissza.
Igen életszerű a példa, hogy a fogyasztó a meglévő hűségszerződését szeretné áthelyezni például költözés vagy éppen albérletváltás miatt más címre. ekkor történhet meg, hogy az új helyen nem állnak rendelkezésre a szolgáltatás nyújtásának technikai feltételei, ezért az előfizető nem tudja majd igénybe venni ott a szolgáltatást, de közben a díjat tovább kell fizetnie. Ebben az esetben pedig csak magas kötbér ellenében szabadulhat meg olyan szolgáltatástól, amelyet nem is tud igénybe venni. Joga van a szolgáltatónak az áthelyezési igényt műszaki lehetőség hiányában elutasítani, így az elektronikus hírközlési előfizetői szerződések részletes szabályairól szóló rendelet szerint pedig a szerződés életben marad.
Adatvédelem – rendőrségi feljelentés
Ha úgy érzi a fogyasztó, hogy valaki visszaélt az adataival és a nevében kötött meg például elektronikusan valamilyen szerződést, minden esetben feljelentést kell tenni. Az a tapasztalat, hogy a hírközlési szolgáltatók ilyen esetben hajlandóak egyezkedni , még akkor is ha esetleg több százezer forintos a követelés. Viszont minden esetben szükséges a rendőrségi feljelentés, mert a szolgáltató sokszor az előfizetői panaszt azért utasítja el, mert az ügyfél nem indította meg az ügy kivizsgálásához szükséges hivatalos eljárást, így követelése is megalapozatlan lehet. Ilyen vita esetén általában a Békéltető Testületnél ingyenesen eljárást lehet indítani, gyorsan kínál lehetőséget a megegyezésre az eljárás.
A cikk a profit7.hu cikke alapján készült.
A cikk forrása: palyazatfigyelo.info