Rossz hír – Végzettségtől függetlenül bármelyik munkanélkülivel előfordulhat, hogy lapátolni küldik!

Rossz hír – Végzettségtől függetlenül bármelyik munkanélkülivel előfordulhat, hogy lapátolni küldik!


Az új munkaerő –piaci rendszer úgy néz ki, hogy nem működik a legjobban a magyarországi Munkaügyi központokban, ezt állapította meg az Európai Bizottság a vizsgálatok után.



Az EB szerint igen egyszerű elvek szerint kategorizálják a munkanélkülieket, ezért közmunkára küldhetőek lesznek olyan munkanélküliek is, akik nem oda valók, az NGM azonnal válaszolt az észrevételre, szerintük minden teljesen rendben van.

2016. január 1-től a munkaügyi központokban bevezetésre került egy új rendszer: profiling, azaz ügyfélkategorizálás, ennek célja, hogy az minél előbb segítse a munkaerők elhelyezkedését: célirányos, személyre szabott aktív munkaerő-piaci eszközök meghatározásával .

Uniós forrásból kerül megvalósításra a program, a pályázat elnevezése Út a munkaerőpiacra, az erre szánt forrás 10,4 milliárd forint, ebből a keretből mintegy 3 milliárd forintot a profiling rendszer bevezetésére költenek el.
Az EB viszont megállapította, hogy roppant bonyolult az irányítási rendszer, ezért veszélyezteti majd a profiling rendszernek az irányítását és hatékonyságát. Megállapították, hogy az új Ifjúság Programban nincsenek garantálva az ajánlatoknak a minősége. Bár kialakult az új mentori hálózat, ennek ellenére nem világos egyelőre, hogy rendelkezni fog-e az államilag átszervezett szolgálat elég személyzettel a megfelelő működtetéshez.
Egy külső céget már korábban megbíztak a profiling-informatikai rendszerének kidolgozásával, ez a cég a tulajdonosa az ehhez kötődő összes forráskódnak.

Az eredeti elképzelés alapján a köbvetkező módon történt volna az eljárás:
– az álláskeresőknek egy hosszabb kérdéssort kellett volna kitölteni (alapadatok, személyes motiváció)
– a rendszer a kérdőívre adott válaszok alapján szűrt volna felhasználva az országos adatbázis állás- és képzéslehetőségek valamint az aktív munkaerő-piaci adatok között.

Ez az elképzelés azóta más formát öltött, sokkal egyszerűbb lett, az ügyfeleknek kell kitölteniük (mindenféle támogatás nélkül) egy EXCEL táblázatot, amelyben 7 kérdés szerepel: lakóhely, korcsoport, iskolai végzettség, szakképzettség, munkanélküliként eltöltött időszak, munkatapasztalat és munkanélküli ellátás formája…

A válaszok kiértékelése után 3 kategóriába sorolják az álláskeresőket:
1. Önállóan is el tudnak helyezkedni
2. Szükségük lehet a foglalkoztatási szolgálatnak a támogatására (álláskeresés megsegítése, átképzés, bértámogatás)
3. Hátrányos helyzetűek- ezeknél arra kell számítani, hogy csak hosszú távon és jelentős segítség mellett kerülhet az elsődleges munkaerőpiacra.

Rendszerint ebből a kategóriából kerülnek ki a közmunkát végzők.
közmunkás2

2016-ban a következőképpen néz ki a Munkaerőpiaci intézményrendszer:
– Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM):- foglalkoztatás szakterülete
– Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal: aktív munkerőpiaci programok szakmai irányítása
– a Miniszterelnökség irányítása alatt lévő kormányhivatalok kirendeltségei: – munkaerő közvetítés
– Belügyminisztérium (BM) : – közfoglalkoztatáshoz kötődő feladatok

A foglalkoztatási szolgálat reformját követően alakult ki a feladatelosztás, Az EB szerint a szociális partnerekkel csak formális egyeztetés történt, inkább a spórolás volt a cél. Nagy hibája a rendszernek, hogy borzasztó lassú az adatcsere a 4 szervezet között, mivel még nincs kész az egységes informatikai rendszer. Egyelőre úgy néz ki, hogy csak gyerekcipőben jár a projekt, még folyik az egyeztetés, alkudozás, az informatikai cég és a hivatalok között, arról hogy mit lehetséges megvalósítani és mit nem.

Döntések:

Az élet nem áll meg, az álláskeresők osztályozása így is eléggé elfogadhatóan működik egyes foglalkoztatási kirendeltségeken. A közfoglalkoztatási kvóta teljesítése nagy veszélyt jelenthet a szakmai osztályozásra, mert olyanok is bekerülhetnek a közfoglalkoztatásba, akik egyébként könnyen el tudnának helyezkedni a profiling segítségével, mert 2015-ben 192 ezer közmunkást toboroztak havi átlagban, 2016-ban keretszám növelést írt elő a Minisztérium, így átlag havi 250.000 közmunkást kell foglalkoztatni, ezért valós a veszélye annak, hogy a keretszám kitöltése miatt bekerülhetnek képzettebb álláskeresők is.

2015-ben az előirányzott 270 milliárd forintból nem sikerül elkölteni 17 milliárd forintot, mert nem volt elég ember, jelentkező, akkor elképzelhető az eredménye annak a ténynek, hogy 2016-ra már 340 milliárdos keret áll a létszámnövelés rendelkezésére. Nem nehéz kitalálni, hogy milyen eredményre lehet számítani.
Erre jó példa, hogy már 2015-ben a 2014-es évhez viszonyítva már 50%-al nőtt a diplomás közmunkások száma, bár ez csak az összes közmunkások 3%-át teszi ki még mindig.
A profiling rendszer nem jelentett külön anyagi megterhelést a minisztériumnak, az NGM szerint már a belső munkatársak átképzése is megtörtént, a rendszer bevezetése megtörtén, így felkészülten várják a kirendeltségeken az új jelentkező vagy netán visszatérő ügyfeleket.

A cikk a napi.hu cikke alapján készült.
A cikk forrása: palyazatfigyelo.info

Facebook hozzászólások:

Közérdekű információk:
 

HIVATALOK 
  SZOLGÁLTATÓK

 Egészségügy:

  GYÓGYSZERTÁRAK
  E
GÉSZSÉGÜGYI INTÉZMÉNYEK

 Közlekedés:

Városi buszmenetrend
Vasúti menetrend
Volán buszmenetred


 

 Információk:

TRAFFIPAX INFORMÁCIÓK

NYUGDÍJASINFÓK

SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK, ÁLLAMI TÁMOGATÁSOK



>